Els Moros i Cristians de Calp celebren enguany el cinquantè aniversari de l’Associació Santíssim Crist de la Suor i, per primera vegada, estrenen el reconeixement de Festa d’Interès Turístic Nacional. Les festes se celebren del 21 al 26 d’octubre de 2026.
Cinc dècades han passat des que, el 1977, es constituïra l’Associació de Moros i Cristians Santíssim Crist de la Suor de Calp i es fundaren les primeres filaes. Des d’aleshores, la celebració ha crescut fins a convertir-se en una de les festes més esperades de la Marina Alta, amb actes que combinen tradició, espectacle i devoció al patró local. Des de 2013 tenia la distinció d’Interès Turístic Autonòmic; al setembre de 2026, el Ministeri d’Indústria i Turisme va elevar aquest reconeixement a Festa d’Interès Turístic Nacional, un galardó que la festa llueix per primera vegada en esta edició.
El Desembarc, l’acte estrella
El punt àlgid de les festes és el Desembarc que se celebrarà el diumenge 25 d’octubre a la Platja de l’Arenal-Bol, amb el Penyal d’Ifach com a escenari incomparable. Les tropes mores arriben per mar en una representació que, any rere any, aplega milers d’espectadors a les vores de la platja. A continuació, es representarà una ambaixada humorística al Torreó de la Peça.
La vesprada del mateix diumenge, a les 20:00 h, la Plaça Major acollirà el Parlament i la Segona Batalla, «El Miracle», que recrea l’atac que va patir la vila el 1744 amb els emblemàtics personatges de Caragol i Moncofar.
La Desfilada i els actes centrals
El dissabte 24 d’octubre, l’Avinguda Gabriel Miró serà l’escenari de la gran Entrada Cristiana i Mora «La Desfilada», a les 18:30 h, precedida per la Diana Cristiana i Mora des de la Plaça del Mosquit a les 9:30 h. El dimecres 21, primer dia oficial de festes, l’entrada de bandes arrancarà a les 18:30 h seguida del Pregó i la Hissada d’Estendards a les 20:00 h a la Plaça Major, i de l’Ofrena de ciris al Santíssim Crist de la Suor a la Parròquia Mare de Déu de les Neus.
Programa Festes Moros i Cristians Calp 2026
Divendres 16 d´Octubre
20:00h Presentació del Llibre de Festes, Presentació oficial del Pregoner de les Festes de Moros i Cristians 2026 i a continuació Concert de Música Festera a càrrec de la Unió Musical Calp-Ifach en el Auditori de la Casa de Cultura.
En finalitzar, se celebrarà la II Nit de Caps d´Esquadra junt amb la Unió Musical Calp-Ifach a l´Avinguda Masnou.
Dimecres 21 d´Octubre
13:00h Avís inici festa. Volteig de campanes i salves d’ordenança.
18:30h Entrada de bandes des de la Plaça Colón fins a la Plaça del Mosquit.
19:30h Pasacarrer per el nucli urbà de les filaes Mores i Cristianes fins la Plaça Major.
20:00h Pregó de festes i Hissada d’Estendards a la Plaça Major.
En finalitzar l’acte, Ofrena de ciris al Santíssim Crist de la Suor a la Parròquia Mare de Déu de les Neus.
00:30h Pasacarrer de totes les Filaes des de carrer Justicia fins a la Plaça Constitució. A continuació totes les bandes de música ens amenitzaran amb 3 marxes.
Dijous 22 d´Octubre
12:00h Missa Solemne en honor al Santíssim Crist de la Suor a la Parròquia Mare de Déu de les Neus.
13:30h Mascletà a la Plaça Major
19:00h Santa Missa a la Parròquia Ntra. Sra de les Neus.
20:00h Solemne Processó en honor al Santíssim Crist de la Suor, al finalitzar Mascletà Nocturna a la Plaça Major.
00:30h Ball de la Banderera de l’Associaciò a la Filà Templaris (Carrer San José)
Divendres 23 d´Octubre
19:30h Desfilada Infantil a l’Avinguda Gabriel Miró.
00:30h Ball de la Capitania Cristina a la Filà Marins Corsaris (Carrer Cervantes)
Dissabte 24 d´Octubre
09:30h Diana Cristiana i Mora amb inici en la Plaça del Mosquit.
18:30h Entrada Cristiana i Mora «La Desfilada» a l’Avinguda Gabriel Miró.
01:00h Ball de la Capitania Mora a la Filà Berberiscos (Carrer La Ermita).
Diumenge 25 d´Octubre
11:00h Desembarc i Primera Batalla a la Platja de l’Arenal-Bol.
A continuació, hi haurà una representació d’una ambaixada humorística al Torreó de la Peça.
20:00h Parlament i Segona Batalla «El Miracle» a la Plaça Major.
Dilluns 26 d´Octubre
19:30h Missa de difunts, a la Parròquia Mare de Déu de les Neus.
