Les Festes d’Hivern d’Ibi, cancel·lades per la Covid-19

0

Pràcticament la totalitat d’actes, incloent danses, enfarinats i tapats, queden anul·lades per la pandèmia.

«No es podrà caminar pel sol, ni per l’ombra, ni pel carrer….»

I enguany així és. Com un pronòstic fatal, les tradicionals Festes d’Hivern d’Ibi, declarades Bé d’Interés Turístic Autonòmic en 2009, han estat suspeses  a causa del coronavirus. En 2020 no es podrà caminar pel sol, ni per l’ombra, ni pel carrer… ni n’hi haurà multes per a qui ho faça.

El Grup de Danses d’Ibi, els organitzadors de les Festes d’Hivern, celebraven aquest 2020 el seu 75 aniversari.  Unes noces de platí que no s’han pogut portar a terme degut a la pandèmia. Per a no passar un any en blanc, el grup ha decidit fer un reportatge en vídeo per repassar la seua història durant aquestos 75 anys, i que començà a enregistrar-se fa uns dies.

Les Festes d’Hivern d’Ibi comencen cada any pel  mes de desembre amb el Pregó i la presentació del llibre Enfarina’t. Seguidament se celebra Santa Llúcia amb carreres a l’ermita que porta el seu nom, on es llancen dolços i llepolies. Aquest dia es fa la proclamació dels Reis de les Danses (Casats i Fadrins). Del 27 al 30 de desembre tenen lloc els dies més característics d’aquesta festa. El dia 27 a la nit, els Amantats fan els seus bàndols, amb l’actualitat de l’any en clau satírica i a l’endemà els Enfarinats prenen el poder del poble. Tot seguit, té lloc la cruenta batalla amb l’Oposició, possiblement l’acte més popular arreu del món. No poden faltar les danses al carrer, amb els tapats, i el preciós Ball del Virrei.  Unes festes úniques, internacionals i d’obligada visita per a tots els qui estimen la cultura de les nostres comarques.

 

 

 

 

 

Botifarra enceta ‘Arrels’ la primera gira programada en 40 anys

0

El cantaor de Xàtiva aposta ben fort per la cultura amb concerts per a 2021 per tot el territori.

«La Cultura Cura«. Amb aquestes paraules ha anunciat Pep Gimeno «Botifarra» la primera gira programada després de més de 40 anys dedicats a la música. Una gira on estarà acompanyat pel guitarrista Miquel Pérez i on ens mostrarà el seu costat més íntim. Gaudirem del seu repertori musical habitual i també escoltarem cançons inèdites que Botifarra començà a  «rescatar» gravant-les amb cintes de cassette als anys 80

‘Arrels’ també és un fort reconeixement a tots els qui fan possible la cultura al nostre país: tècnics, mànagers, producció, gestors culturals, comunicació i un llarg etcètera. Un espectacle és possible gràcies a la tasca de tot aquest equip de persones.

La gira començà el passat 12 de desembre a Teulada, i continuarà fins a juny de 2021, amb un primer concert el pròxim 17 de gener a Sueca.  En breus podreu veure l’agenda completa al seu lloc web oficial. Mentrestant, Botifarra ha fet públic aquest mapa amb els pròxims concerts:

Botifarra enceta 'Arrels' la primera gira programada en 40 anys

 

La Vall de Gallinera normalitza lingüísticament el seu topònim oficial

0

El municipi, format pels pobles de Benirrama, Benialí, Benissivà, Benitaia, la Carroja, Alpatró, Llombai i Benissili, oficialitza el seu topònim.

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua aprovà el passat 27 de novembre l’informe de la Selecció d’Onomàstica, sol·licitat per l’Ajuntament de la Vall de Gallinera, sobre el canvi del topònim oficial del municipi.

A partir d’aquest moment queda aprovat el nom oficial del municipi amb l’article «la», passant a denominar-se oficialment «la Vall de Gallinera«. Respectant el manteniment de l’article inicial davant del nom de nuclis o entitats de població que tradicionalment l’hagen conservat, i on aquest article s’escriu en minúscula.

Des del Consistori Municipal es considera que aquestes particulars accions dignifiquen la nostra llengua i territori, a més d’aconseguir la denominació correcta i adequada des del punt de vista històric i lingüístic.

La Vall de Gallinera és una de les valls més característiques de Diània. Situada a l’interior de La Marina Alta, compta amb uns 500 habitants. Entre les festivitats que s’hi celebren, podem trobar La Festa de la Cirera, La Festa de l’Oli i les Festes de Moros i Cristians de Benialí. Podem visitar llocs tan mágics com La Foradà o el Castell de Benissili , el castell del visir Al-Azraq (pots veure aquesta entrevista a Just Sellés).  Diània Televisió ens trobem actualment gravant un reportatge sobre la Vall de Gallinera, posposat per la Covid-19.

El Diluvi remata l’any amb ‘Culminació’

El grup manté viva la figura de l’Ovidi per finalitzar un any nefast socialment i cultural.

El Diluvi estrena hui ‘Culminació‘, cançó que apareix al disc «4-02-42» d’Ovidi Montllor. La banda ha volgut reivindicar la figura de l’artista alcoià, que enguany fa 25 anys que marxà per vacances.

Aquesta és la «culminació» a un any on la cultura ha patit moltíssim. La lletra expressa de certa manera aquesta situació inusual que vivim, on molts artistes han vist perillar la seua continuïtat.

La cançó ha estat produïda i enregistrada per David Rosell i el vídeoclip dirigit per Pau Berga, de lesAmants.

Em preocupa el meu cul,
senyores i senyors,
i us en demane excuses,
però m’és molt penós.

Em preocupa el meu cul.
D’un temps ençà és negat.
Se m’ha tornat gandul,
se’n diu alliberat.

Demana un vàter nou,
ha dit adéu als pets,
se’m riu dels calçotets.
Es plau en reunions
en les que parlen culs
tibats i plens d’orgull.

Em preocupa el meu cul!

Certs papers no els admet
i més si són de lletres,
I somnia en secret
honors i grans festetes.

Em preocupa el meu cul.
Em vol treure la feina,
la meua vida escull,
em trau de la mà l’eina.

Em fa seure d’esquena
i encara us diré més:
dormir a l’inrevés
Arreu em fa l’esmena
fent-me fa ajupir el cap:
que jo soc un cagat.

Em preocupa el meu cul!
Em preocupa el meu cul!
Em preocupa el meu cul!

Em tuteja i se’m riu
quan em parla del cap,
I al meu cervell li diu:
De defecar, en saps!

I és que el meu cul,
a còpia de matar la cultura,
s’ha cregut ser la pròpia,
–i sense cap mesura– diu que ell és el cultura.

Em preocupa el meu cul!
Em preocupa el meu cul!
Em preocupa el meu cul!

En els moments precisos,
concrets, que no puc dir,
em fa cantar concisos
passatges, sense respir.

De cançons i poemes
que més val no esmentar,
mentre va filant trenes
que després van a mar.

I com que la tragèdia
demostra que cultura
amb prou feines és cul;
I com que la cultura,
amb prou feines és cul,
em preocupa el meu cul.

Em preocupa el meu cul!
Em preocupa el meu cul!
Em preocupa el meu cul!

Em preocupa el meu cul,
senyores i senyors,
i us en demane excuses,
però m’és molt penós.

Cactus reivindiquen l’autoestima amb ‘Fuego’

El grup de l’Alcoià i El Comtat canten a l’auto superació en la quarta entrega de «Shots».

Cactus continuen delectant-nos amb els seus «Shots», una sèrie de cançons que començaren amb el confinament i que els ha mantingut actius des d’aleshores.

La cançó parla sobre l’acceptació i l’autoestima. Un cant a l’alliberament personal que convida a cremar tot allò tòxic. En resum «tenir la valentia de cremar el passat i renéixer de les cendres per construir-nos com a millors persones«.

El grup acaba de guanyar el premi Carles Santos al «Millor álbum de música urbana» pel seu darrer àlbum, «Roma«.

A veces me mantengo
Y otras no me tengo
Alzo mi alma al vuelo
Intento comprenderlo

La mente traicionera
Si veo tu recuerdo
Quiero salir ahí fuera
Cantarlo, prenderle fuego.

Olvidando el mal que hice
Reinventándome y creciendo
Inconsciente tu te fuiste
Piso fuerte y cojo aliento

Tengo más que claro lo que quiero
A pesar de ir en contra de los vientos
Resurgir de mis cenizas no fue fácil,
Volando como fénix, puro fuego, nunca frágil.

Mi mente me reprime,
No acabo lo que empiezo
Viendo como me exprime
Sin permitirme un tropiezo

Fuego, fuego, fuego y corashe.
Estilo Nathy, sabes que tengo la clase.
Fuego, fuego, fuego y corashe.
Puedes quedarte lo que me quitaste.
Fuego, fuego, fuego y corashe.
Estilo Nathy, sabes que tengo la clase.
Fuego, fuego, fuego y corashe.
Prendo fuego a todo lo que te dejaste.

A veces simplemente me sostengo,
Otras ya no,
Dejo caerme de este cable fino y tenso.

A veces para despegar
no hay otra que desesperar,
caer y desplegar las alas,
volar como el viento.

A veces me levanto y cojo aliento,
me escucho un momento,
atento, a lo que siento dentro.

Ya ni me conozco ni me entiendo…
Ya ni me conozco, ni siquiera lo pretendo.

Fuego, fuego, fuego y corashe!
Pon la pistola en mi mano que la dispare.
No te compares con nadie mantente fuerte.
El hombre al frente del arma vive por siempre.

Les Rutes dels 20Mils finalitzen amb éxit de participació

0

Malgrat la situació de crisi sanitària, més de 450 persones participaren en les 18 rutes guiades per l’Alcoià i El Comtat.

Un total de 468 persones participaren els mesos de juliol, setembre, octubre i novembre en la iniciativa Rutes 20Mils del Departament de Turisme de la Mancomunitat de l’Alcoià i el Comtat.

L’activitat reivindica el turisme sostenible i saludable, a més de donar a conéixer el patrimoni històric, cultural, natural i gastronòmic de les poblacions de les comarques. La participació ha estat un éxit, ja que la totalitat de les places oferides es va cobrir a principis del mes d’octubre. A més de l’alta demanda d’inscripcions –més de 500–, la satisfacció de les persones assistents també ha estat elevada, ja que el 40% ha repetit i ha participat en més d’una ocasió.

Les Rutes dels 20Mils finalitzen amb éxit de participació

Pel que fa a la procedència de les persones que han visitat l’Alcoià i el Comtat gràcies a aquesta iniciativa, la gran majoria són de la mateixa província d’Alacant, principalment d’Alacant ciutat (34%), Alcoi (13,5%) i Asp (5%), encara que també s’han apropat persones des de la província de València i des de Múrcia.

Malgrat la delicada situació per la pandèmia, les rutes s’han plantejat amb totes les mesures d’higiene i seguretat, fet pel qual, malgrat el límit inicial d’assistents de 30 persones, depenent de la ruta i la situació sanitària, s’ha anat adaptant l’aforament a les circumstàncies. D’aquesta manera, s’ha oferit una alternativa d’oci saludable a la ciutadania i s’ha promogut el turisme de proximitat, tot prioritzant les mesures sanitàries.

A més de les Rutes 20Mils, la Mancomunitat de l’Alcoià i el Comtat també ha participat en Senderisme Entre Muntanyes, una programació de rutes gratuïtes en col·laboració amb la Mancomunitat de la Vall d’Albaida, per a la qual també s’ha cobert la totalitat de les places disponibles, i finalitzarà el pròxim 19 de desembre amb la ruta del solstici d’hivern a l’arc de Santa Llúcia de Penàguila.

ZOO tornen en 2021 amb dotze noves dosis musicals

0

Els de La Marina han revolucionat les xarxes socials amb l’anunci de noves cançons per a l’any vinent.

ZOO, un dels grups més populars del panorama musical valencià i estatal,  sorprén amb l’anunci d’una nova «vacuna musical» en format disc per a 2021.  L’anunci s’ha realitzat a les xarxes socials amb una fotografia del grup, fent una metàfora amb l’esperada vacuna per a la Covid-19.
La banda, formada per Toni Sánchez ‘Panxo’ (Riot Propaganda, Orxata),  Arnau Giménez (La Gossa Sorda) o Marcos Úbeda (Obrint Pas), començà sent un èxit amb «Estiu», un fenomen viral que escalfà les xarxes  l’estiu de 2014. Des d’aleshores no han parat de créixer. Amb soles dos discos i un EP han aconseguit posar-se al cadamunt de l’escena valenciana. La seua barreja de rap, breakbeat, rock, punk i ritmes electrònics, combinada amb lletres combatives, escrites al raval de la història, han fet ballar milers de joves que els segueixen allà on van.
El disc ha estat produït per Yon Mikel Garcia als estudis White Trash Estudio de Vilallonga. El grup començarà a administrar les dosis a partir del mes de gener.
https://youtu.be/MI19iKuNeHg

Ciudad Jara i Pep Gimeno Botifarra ens canten ‘Las Nanas de Jara’

La cançó fou enregistrada aquest estiu a Casa Cuesa, l’alqueria del segle XVI restaurada per Botifarra.

El grup Ciudad Jara, amb Pablo Sánchez, exvocalista de La Raíz, ens sorprèn amb una cançó amb arrels valencianes de la mà del cantaor de Xàtiva, Pep Gimeno Botifarra.

El vídeo, enregistrat per Marc Mayor a l’alqueria de Xàtiva restaurada per Botifarra, reivindica el País Valencià i «les músiques que han sobreviscut a la clandestinitat i a l’oblit«. Compta amb les col·laboracions de Toni Fort de ZOO al bansuri i Sandra Monfort a la guitarra i veu. Com a sorpresa, al final del vídeo també es pot veure a Panxo (ZOO) cantant la popular Malaguenya de Barxeta.

Ciudad Jara ha volgut dedicar aquesta cançó a A Pep Gimeno,  «per transmetre   la dignitat i la memòria d’un poble» i també per a tota la gent que ha mantingut viva la cultura valenciana.

Altos romeros del campo,
ramas tuertas del olivo,
caballos que atravesáis
la niebla de los barrancos.

Aves que besáis la altura,
agua que lamen las fieras,
eco que habitas la oscura
vida de las madrigueras.

Detened los relojes de la tierra,
entonad el sonido del silencio,
haced fácil la vereda
que aún es frágil quien será
vuestra nueva compañera.

Conchas de arena mojada,
rocas que abrazáis las olas,
mar que dejaste tu voz
dentro de las caracolas.

Detened los relojes de la tierra,
entonad el sonido del silencio,
haced fácil la vereda
que aún es frágil quien será
vuestra nueva compañera.

Nuestra casa tendrá
un gato tras las almenas
y una puerta en el techo
que entre la noche y te vea,
Y si quieres volar
nazca de allí una escalera
que te aúpe y que no ceda
cuando llegue el vendaval.

Malifeta ens sorprèn de nou amb ‘T’estime si he begut’

El grup d’Arnau (ZOO, La Gossa Sorda) i Mireia (Pupil·les) torna ala càrrega amb ritmes llatins i electrònics.

Malifeta, el duet creat durant el confinament pel pegolí Arnau Giménez i Mireia Matoses, torna a sorprendre a tothom amb una cançó que barreja els ritmes més actuals, com ara reggeton o trap, amb lletres desenfadades i divertides d’amor i desamor.

El grup es va viralitzar aquesta primavera amb cançons com «Coenta» i «Xinxetes«, que ja s’aproximen a les 100.000 reproduccions a Youtube.

És un amor alcohòlic, quan va sobri és amnèsic.
No recorde si és empíric.
Segur que és etílic,
piripi, psicodèlic, a 10.000 quilòmetres de ser modèlic.
Al fons del teu melic m’he deixat una arracada,
la recuperaré la setmana passada.
L’ampolla és una fada que em llança fletxes d’or,
la ressaca em clava fletxes de coure en mig del cor.
Oh no! He tornat a no beure,
he tornat a la senda de no recordar-te,
i en mig del desastre complint el meu deure,
m’obligue a tornar a beure dissabte.
Ja sé que la meitat de la lletra no l’enteneu,
però vos agarra el ritme i vos “desmeleneu”,
vos se fa la figa aiguaneu,
comença el desglaç al perineu.

T’ESTIME SI HE BEGUT,
I SI NO HE BEGUT T’OBLIDE,
I M’AMOLLE CARA AL TINDER,
T’ESTIME SI HE BEGUT,
I SI NO HE BEGUT T’OBLIDE,
SEGUR QUE NO HEU LLEGIT EL LLIBRE.

Al meu jardí ebri tu ets Adonis, jo Afrodita,
però si estic abstèmia tú no me vuelves loquita,
no queria verte pero con dos copitas,
yo me puse calentita (ahí viene mi crush!)
Pa’ sucar pa, sexi la mirada,
24/7 quan estic embriagada.
Amb tu no em funciona l’aigua clara,
jo quan no tinc alcohol sue de la teua cara.
Quina nit! Tot per l’aire rebolcons.
Quina nit! Arrapades i suors…
Uf! Com dos gats pels carrerons.
I al matí el sol ho destrossà tot.
Vaig obrir els ulls, vaig arreplegar la roba,
vaig fugir d’allí sense deixar-te cap nota.
Tu ja no m’agradaves, jo no volia res,
El nostre amor sols funciona amb dos cocktails de més.

Andreu Valor i el Cor de l’Eliana versionen ‘Bella Ciao’

La cançó serà la sintonia del programa radiofònic «El Mur: El lloc de la memòria» d’À Punt.

«Bella Ciao» és una cançó italiana emprada durant la segona guerra mundial,que ha estat versionada en nombroses ocasions. Andreu Valor i El Cor de l’Eliana ens sorprenen amb aquesta adaptació en valencià que serà la sintonia del programa «El Mur: el lloc de la memòria» de la televisió valenciana À Punt.

La cançó, produïda per Hèctor Tirado i Blai A. Vañó, ha estat gravada a distància per motius de la Covid-19 durant el mes de novembre de 2020.

 

 

Ina Martí ens canta ‘Bolero de la Mar’, cançó del seu pròxim disc

L’àlbum estarà dedicat a la poetessa de Dénia, Maria Ibars.

Ina Martí ens avança «Bolero de Mar» , un tema del seu pròxim disc, actualment en producció. Aquest nou àlbum estarà basat en el llibre «Poemes de Penyamar»,de Maria Ibars i tindrà una essència purament mediterrània.

El videoclip ha estat rodat a Dénia, i intenta plasmar amb imatges els paisatges marítims que inspiraren a la poetessa valenciana.

 

 

Ateneu Musical Sant Roc – Arcum ( Óscar Cháfer Serrano)

L‘Ateneu Musical Sant Roc de Castalla interpreta «Arcum«, marxa cristiana dedicada a José Luís Ballester Sanchís, Capità Cristià 2018 de la Filà Arquers de Benigànim. Interpretada durant el Concert-Homenatge a Andrés Brotons el 30 de març de 2019.