La localitat de la Foia desplega un cicle festiu de contrastos únics, on el caos internacional dels Enfarinats i la sàtira dels Amantats conviuen amb la solemnitat del Ball del Virrei i la màgia de la Cavalcada.
Quan el fred s’instal·la a les muntanyes de Diània, Ibi no es refugia a casa; al contrari, fa del carrer el seu gran escenari de contrastos. Amb l’arribada del desembre, la Vila del Joguet es transforma per acollir les Festes d’Hivern Ibi 2025, un cicle declarat d’Interés Turístic que representa, sens dubte, una de les manifestacions culturals més riques i duals del País Valencià. Des del pregó inaugural del cronista Carlos Cremades fins a l’arribada de Ses Majestats, Ibi viu un mes en què l’ordre establert es capgira amb la farina per després recuperar-se amb l’elegància de la dansa.
L’anarquia dels Enfarinats: el caos que fascina el món
Si hi ha una imatge que ha situat les Festes d’Hivern d’Ibi al mapa global, és l’esclat d’anarquia dels Enfarinats. El 28 de desembre, dia dels Sants Innocents, la ciutat viu un “colp d’estat” festiu que atrau mirades de tot el planeta. La Justícia Nova, amb els seus personatges grotescos, pren el comandament simbòlic del municipi al carrer les Eres a primera hora del matí.
És una jornada de catarsi col·lectiva. Sota un núvol blanc de farina, ous i pólvora, els Enfarinats s’enfronten a l’Oposició en una batalla incruenta però espectacular, imposant les seues lleis absurdes i multant tothom qui gosi creuar els seus dominis. És el caos fet festa, un ritual ancestral que connecta amb les antigues festes de bojos medievals i que manté l’essència més subversiva del poble.
La sàtira: la paraula esmolada dels Amantats
Però abans de la batalla física, Ibi lliura la batalla de la paraula. Les Festes d’Hivern són també un exercici de llibertat d’expressió a través dels Bàndols, versos satírics que repassen l’actualitat local sense filtres.
Ací destaquen els Amantats, la figura clau que protagonitza la vespra dels Enfarinats (27 de desembre) amb una crítica social mordaç i humorística. La importància d’aquesta tradició és tal que enguany l’Arxiu Municipal acull l’exposició “La Nit dels Bàndols dels Amantats”, que dignifica i documenta aquest patrimoni immaterial que posa els punts sobre les is. També els Fadrins tenen el seu moment de glòria el dia 24 amb els seus propis bàndols, assegurant que ningú a Ibi es lliure de la “repassada” anual.
L’elegància: la solemnitat del Ball del Virrei
Després del caos i la sàtira, les Festes d’Hivern fan un gir de guió i recuperen la compostura amb una de les joies del folklore: les Danses. El protagonisme recau ací en els grups de Fadrins (solters) i Casats, que rivalitzen en destresa i distinció.
El contrapunt perfecte a l’anarquia és el solemne Ball del Virrei, que se celebra les nits del 28 i 30 de desembre al Poliesportiu Municipal. Lluny del soroll i la farina, aquest acte convida a lluir la indumentària tradicional més rica -capes, mantons i barrets- i a ballar jotes i fandangos al ritme del Sonet. És l’espai on la festa es fa senyorial, demostrant que Ibi sap embrutar-se per jugar, però també vestir-se de gala per ballar.
La il·lusió: el camí cap als Reis
Tot aquest desplegament cultural serveix de preludi per a la nit més màgica: la Cavalcada dels Reis Mags del 5 de gener. La d’Ibi no és una desfilada qualsevol; té una iconografia pròpia inconfusible, amb els seus patges negres, els camions reials i els “paqueters” que pugen pels balcons amb escales de mà per entregar els regals, mantenint viva una il·lusió que es transmet de pares a fills.
‘Festes Calentes’: l’impuls popular
Paral·lelament al programa oficial, la societat civil enriqueix la festa amb iniciatives com les Festes Calentes d’Hivern, impulsades per l’Ateneu La Gavarnera. Amb propostes com la popular Llegumà o els tallers de recuperació dels Tapats (les màscares tradicionals de roba vella), aquest col·lectiu ajuda a mantenir viu l’esperit més espontani i de carrer de la celebració.
Ibi, en definitiva, demostra un any més per què les seues Festes d’Hivern són molt més que uns dies de vacances: són una demostració de caràcter, història i vida.
PROGRAMA FESTES D’HIVERN IBI 2025
Divendres 12 de desembre de 2025 (Dia del Pregó)
20.30 h Concentració a la plaça de la Palla amb el Taller de Música Castell Vermell i acompanyament al Pregoner fins a l’Arxiu.
21.00 h Pregó de les Festes d’Hivern a càrrec de Carlos Cremades Marco des del balcó de l’Ajuntament Vell (Arxiu Municipal). A continuació, presentació del Cartell de la Cavalcada 2026.
21.15 h Inauguració de l’exposició “La Nit dels Bàndols dels Amantats” a la Llotja de l’Arxiu.
21.30 h Presentació de la Revista Enfarina’t núm. 21.
Dissabte 13 de desembre de 2025
11.00 h Inauguració “El Mercat fa Festa” al Mercat Central.
12.00 h Cercavila de l’Albateig de Santa Llúcia des de la plaça la Palla fins a l’ermita.
12.30 h Albateig de Santa Llúcia (llançament de fruits secs i llepolies).
16.00 h Missa i cant dels Gojos a l’ermita de Santa Llúcia.
18.00 h XIII Concert de Nadal i Reis al Teatre del Col·legi Salesians.
21.30 h Serenata de la Dansa dels Fadrins al carrer Ravalet.
Diumenge 14 de desembre de 2025 (Festa de Santa Llúcia)
10.30 h Processó de Santa Llúcia.
11.00 h Missa de Santa Llúcia i Santa Lucía Cross Running Kids.
12.30 h Cercavila, “Pesadeta del Torró” i Carreres (Fadrins i Casats).
En finalitzar Sorteig i proclamació dels Reis i Reines de les Danses, “El Rei i la Reina fan festa” i dinar de germanor.
Dissabte 20 de desembre de 2025
19.00 h Pregó dels Fadrins pels carrers habituals (Inici: Plaça de la Llibertat).
Diumenge 21 de desembre de 2025
18.30 h Concert “El Conte del Burret i el Pesebre” (Unió Musical d’Ibi i Coral Ibense) al Teatre Rio.
Dimecres 24 de desembre de 2025 (Nit de Nadal)
09.00 h XLV Pujada al Betlem (Eixida: Plaça de la Palla).
11.30 h Ronda de Nadales amb la Unió Musical d’Ibi.
16.30 h “Donem l’Asguilando” amb el Grup de Danses d’Ibi (Eixida: Plaça la Palla).
18.00 h Inauguració de Betlems (Associació Reis Mags i Municipal).
19.00 h Bàndols dels Fadrins (recorregut en camió des del carrer les Eres).
Dijous 25 de desembre de 2025 (Nadal)
11.00 h “Els Bons Dies de Nadal”. Cercavila de Fadrins i Casats (Concentració: Fàbrica Rico).
12.00 h Intercanvi de Regals a l’ermita de Sant Vicent.
Dissabte 27 de desembre de 2025 (Nit dels Amantats)
21.00 h Bàndols dels Amantats. Desfilada satírica des del carrer les Eres fins a l’Ajuntament.
Diumenge 28 de desembre de 2025 (Enfarinats, Tapats i Danses)
08.00 h Justícia Nova dels Enfarinats (presa de poder).
09.00 h Carrera de l’Alcalde al carrer les Eres.
10.00 h Batalla dels Enfarinats i l’Oposició (Farina, ous i coets) al carrer les Eres.
11.30 h Cercavila de Fadrins i Casats.
12.00 h Arreplega dels Enfarinats (Fiscalització de comptes als comerços).
12.00 h XIV Festes Calentes d’Hivern: Taller de balls (Seu de La Gavarnera, Carreró de les Ànimes, 1).
12.30 h “Repartida” de l’Oposició (Plaça Sanchis Banús).
13.00 h Taller de Tapats (Festes Calentes). Cal portar roba vella i coixins.
14.00 h Llegumà popular (Festes Calentes).
15.15 h Arreplega de Balladores (Inici: Fàbrica Rico) i visita a l’Asil.
16.00 h Preparació per anar a la dansa (Festes Calentes).
17.00 h Les Danses. Ball de Fadrins, Casats i Tapats al carrer les Eres.
21.45 h Ball del Virrei al Poliesportiu Municipal (Es convida a vestir amb barret, capa i mantó).
Dilluns 29 de desembre de 2025
11.30 h Visita de representants de SS.MM. a AFA Ibi.
Dimarts 30 de desembre de 2025 (Dia dels Fadrins)
09.30 h Arreplega del Virrei i Rei dels Fadrins.
10.30 h Arreplega dels Balladors (per portar la voluntat a l’Asil).
15.30 h Arreplega de Balladores.
17.00 h Les Danses (Fadrins, Casats i públic) al carrer les Eres.
21.45 h Ball del Virrei al Poliesportiu Municipal.
Dimecres 31 de desembre de 2025
10.30 h Festa infantil de Cap d’Any (Música, campanades i cotilló) a la plaça de la Palla.
12.30 h Concert familiar “Billy Mandanga” a la plaça de la Palla.
Divendres 2 de gener de 2026
11.00 h Visita de la Comitiva Reial al Centre de Dia.
17.00 h i 19.00 h Teatre “La Gran Aventura de los Reyes Magos”.
Diumenge 4 de gener de 2026 (Dia de l’Herald)
10.30 h Cercavila de Gegants i Cabuts (Des de la seu de l’Associació Reis Mags).
17.00 h Arribada de l’Herald a Ibi (Recepció a l’Ajuntament i desfilada).
18.00 h Lectura de la missiva i lliurament de cartes a la plaça dels Reis Mags.
22.30 h Sopar de l’Herald (Restaurante El Picaor).
Dilluns 5 de gener de 2026 (Dia de la Cavalcada)
10.30 h Cercavila de Gegants i Cabuts.
10.30 h Visita a l’Asil de Sant Joaquim amb lliurament de regals.
16.00 h Cercavila de bandes de cornetes i tambors.
16.30 h Entrada dels Camions Reials.
18.00 h Auto Sacramental de l’Adoració dels Reis Mags.
19.30 h XCV Cavalcada dels Reis Mags d’Ibi (Recorregut habitual).
Dimarts 6 de gener de 2026
11.00 h Cercavila des de l’Ajuntament.
12.00 h Missa solemne de l’Epifania.
