Xixona viu els Moros i Cristians de Sant Bartomeu i Sant Sebastià del 22 al 25 d’agost



Xixona viu els Moros i Cristians de Sant Bartomeu i Sant Sebastià del 22 al 25 d'agost

Xixona no es conforma amb una festa de Moros i Cristians a l’any: en té dos, completes i amb filaes diferents. La primera arriba enguany del dissabte 22 al dimarts 25 d’agost, en honor a Sant Bartomeu i Sant Sebastià, amb quatre dies d’entrades, ambaixades, processons i música festera pels carrers de la capital del torró.

Les festes d’agost presumixen de més de dos segles d’història documentada, cosa que les situa entre les celebracions de Moros i Cristians més antigues del País Valencià. La Federació de Sant Bartomeu i Sant Sebastià és l’encarregada de coordinar les filaes dels dos bàndols que, cada mes d’agost, tornen a disputar-se simbòlicament la vila.

Quatre dies en honor als dos patrons

El programa concentra els actes centrals entre el dissabte 22 i el dimarts 25: les entrades dels bàndols moro i cristià, les ambaixades al castell, els actes d’arcabusseria i les processons en honor a Sant Bartomeu —el 24 d’agost, el dia gran— i a Sant Sebastià, el patró compartit amb el gener. La música festera, amb les bandes acompanyant cada filà, posa la banda sonora a un poble que es transforma de dalt a baix.

Dos festes completes, un fet gairebé únic

El que fa singular Xixona és que estes festes d’agost no són les úniques del calendari fester: quan arriba la tardor, la vila torna a vestir-se de moros i cristians amb la Festa dels Geladors, que se celebra a les darreries d’octubre amb quatre filaes pròpies —Almohades, Califes, Almogàvers i Templaris— i que enguany complix gairebé mig segle de vida, ja que va nàixer el 1978. Poques poblacions valencianes poden presumir de dos festes de Moros i Cristians completes i diferenciades al llarg de l’any.

La clau d’esta singularitat és, precisament, l’ofici que dona nom a Xixona arreu del món: el dels torroners i geladors. Durant generacions, els artesans xixonencs eixien de la vila per temporades per a vendre el torró per Nadal i l’orxata i el gelat a l’estiu en altres localitats i comarques, fins que molts d’ells s’hi van acabar establint de manera permanent, escampant el nom de Xixona —i marques com La Xixonenca— per mig país. La Festa dels Geladors va nàixer per a retre homenatge a eixe ofici itinerant, i és per això que Xixona, a diferència de la immensa majoria de pobles, viu els Moros i Cristians dos vegades a l’any.

Autor

FER UN COMENTARI

Fes el comentari!
Introdueix el teu nom

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.