Del 7 al 10 de febrer, la localitat de la Vall d’Albaida es transforma per a viure els seus dies grans, marcats per l’espectacularitat de l’Entrada, el fragor de l’arcabusseria i la singularitat del “Despojo del Moro”.
Bocairent ja compta les hores per a iniciar les seues Festes de Moros i Cristians a Sant Blai 2026, una de les cites més antigues i singulars del calendari fester valencià, reconeguda com d’Interés Turístic Nacional. Encara que els actes previs ja han caldejat l’ambient durant el mes de gener, serà a partir de la nit del 6 de febrer quan la vila medieval es submergisca plenament en la tradició.
La Nit de les Caixes: el so de la festa
El preludi oficial tindrà lloc el divendres 6 de febrer amb la màgica Nit de les Caixes. A partir de les 23.00 h, centenars de festers abillats amb la manta bocairentina i fanalets recorreran els carrers foscos, trencant el silenci amb el so dels tabals per a commemorar la proclamació de Sant Blai com a patró. Aquest acte, iniciat enguany per la Filà de Contrabandistes, donarà pas a l’emoció dels dies grans.
L’esclat de color i música
El dissabte 7 de febrer, Dia de l’Entrada, serà el moment de l’espectacle visual. A les 16.30 h arrancarà l’Entrada de Moros i Cristians pel carrer Batalla de Lepant, on les filaes desplegaran les seues millors gales, carrosses i ballets al ritme de les marxes mores i cristianes. Prèviament, al matí, la música haurà sigut la protagonista amb la interpretació conjunta de l’Himne a Bocairent i el pasdoble Febrer a la Plaça de l’Ajuntament.
Devoció i pólvora: el cor de la festa
El diumenge 8 estarà dedicat al patró amb el Dia de Sant Blai. La solemnitat religiosa, amb la missa pontifical i la processó de la Relíquia i la Imatge del Sant, es barrejarà amb l’alegria de la Diana i els focs d’artifici a l’arribada a la plaça.
Però serà el dilluns 9 de febrer, el Dia de Moros i Cristians, quan Bocairent retrona de veritat. És la jornada més “atronadora”, marcada per les batalles d’arcabusseria que inunden la vila d’olor de pólvora. Al matí tindrà lloc l’Ambaixada del Moro i, a la vesprada, l’Ambaixada del Cristià, on es representen les lluites dialèctiques i armades pel control del castell.
El “Despojo del Moro”: un final únic
El cicle es tancarà el dimarts 10 de febrer, dia del Sant Crist, amb un dels actes més emotius i diferenciadors d’aquestes festes: el “Despojo del Moro”. Després de la pujada en romeria a l’ermita del Sant Crist, a les 11.30 h se celebrarà aquest acte teatral que simbolitza la conversió del bàndol moro al cristianisme, un moment de gran intensitat dramàtica.
La festa s’acomiadarà definitivament a la mitjanit a la zona del centre històric amb la tradicional Cordà, un espectacle de foc que posarà el punt final a quatre dies de passió, història i sentiment a Bocairent.
Enguany, les capitanies recauen en filaes com els Espanyoletos (Capitana Fuensanta Agulló) o els Moros Vells (Capitana Isabel Sanchis), entre d’altres, que lideraran unes festes que prometen ser inoblidables.
PROGRAMACIÓ FESTES BOCAIRENT 2026
DIVENDRES, 6 DE FEBRER (NIT DE LES CAIXES)
- 12.00 h: Volteig general de campanes per a anunciar el començament de les festes.
- 19.30 h: Oració de l’Àngelus i retreta de les Caixes a la Plaça de l’Ajuntament.
- 23.00 h: Nit de Caixes de totes les filaes, iniciada per la Filà de Contrabandistes. Eixida des de la Residència.
DISSABTE, 7 DE FEBRER (DIA DE L’ENTRADA)
- 11.00 h: Inici de la desfilada de Bandes i III Concurs d’Interpretació de Bandes.
- Tot seguit, interpretació de l’Himne a Bocairent dirigit per Toni Úbeda Soler.
- Interpretació conjunta del pasdoble Febrer, dirigit per Enrique Alborch Tarrasó.
- 13.00 h: Mascletà a la bifurcació dels carrers de José Puig i Sant Joan de Ribera.
- 16.30 h: Entrada de Moros i Cristians pel carrer Batalla de Lepant.
DIUMENGE, 8 DE FEBRER (DIA DE SANT BLAI)
- 08.00 h: Diana, des de la Plaça de l’Ajuntament.
- 11.30 h: Concentració de festers i d’autoritats a la Plaça de l’Ajuntament.
- 12.00 h: Solemne Missa de Sant Blai a l’Església Parroquial.
- Oficiada pel bisbe auxiliar de València, Fernando Enrique Ramón Casas, i cantada per l’Agrupació Coral de Bocairent.
- Tot seguit, salutació a les autoritats i desfilada del piquete de la filà Terç de Suavos.
- 16.30 h: Ball del Moro (des del maset de la filà).
- 19.00 h: Solemne Processó des de l’Església parroquial.
- A l’arribada a la Plaça de l’Ajuntament: entrada del Guió, la Relíquia i la Imatge de Sant Blai, focs d’artifici i interpretació de l’Himne a Sant Blai a l’arribada a l’església.
DILLUNS, 9 DE FEBRER (DIA DE MOROS I CRISTIANS)
- A partir de les 08.00 h: Diana i formació d’esquadres per a assistir a missa als diferents temples.
- Espanyoletos: Parròquia / Capella Sant Blai.
- Granaders: Capella de la Comunió.
- Contrabandistes: Monestir Mare de Déu dels Dolors i Reis Mags.
- Suavos: Residència Sagrat Cor.
- Estudiants: Església Santa Creu.
- Moros Vells: Ermita Mare de Déu d’Agost.
- Marrocs: Ermita Sant Joan.
- Moros Marins: Ermita Mare de Déu dels Desemparats.
- Mosqueters: Parròquia – Altar Major.
- 11.30 h: Batalla de moros i cristians i Ambaixada del Moro (a l’arribar a la plaça). Des del carrer Batalla de Lepant.
- 17.00 h: Batalla i Ambaixada del Cristià. Des de la Residència.
- Paral·lelament: oració pels difunts de la Filà de Marrocs i baixada al castell en ziga-zaga.
- 23.30 h: Desfilada-retreta des de la Residència.
DIMARTS, 10 DE FEBRER (DIA DEL SANT CRIST)
- A partir de les 07.00 h: Diana des dels masets.
- 10.00 h: Pujada a l’ermita del Sant Crist des de la Plaça de l’Ajuntament.
- 11.30 h: Missa en acció de gràcies a l’ermita i, a continuació, Despojo del Moro.
- A partir de les 12.30 h: Presentació de respectes a la relíquia de Sant Blai a l’Església parroquial.
- 17.30 h: Cant del Te Deum a l’Església i acostumada cercavila de les filaes.
- 24.00 h: Cordà al centre històric.
DIMECRES, 11 DE FEBRER (DIA DE L’EIXABEGÓ)
- 11.30 h: Reunió de les juntes de les filaes (Associació de festes).
- 12.00 h: Missa en sufragi pels festers difunts a l’Església parroquial.
