Biar viu un cap de setmana ballant: Sagueta Nova homenatja les dones del folklore valencià amb ‘Aire a la Balladora’ el dissabte 1 d’agost, i l’endemà, diumenge 2, la vila acull el Dia de la Dansa Valenciana amb un sarau obert a tothom.
Amb el castell vigilant des de dalt, el poble es prepara per a dos vesprades seguides de música i ball tradicional, totes dos protagonitzades per l’associació d’estudis tradicionals Sagueta Nova, que fa dècades que manté viu el folklore de la comarca. Primer amb un espectacle propi ple de significat, i després com a amfitriona d’una cita que arriba de tot el territori valencià.
‘Aire a la balladora’: un homenatge a les dones que han fet possible el folklore
El dissabte 1 d’agost, a les 22.00 hores, la plaça del Convent acull ‘Aire a la balladora’, una mostra de música i ball tradicional amb què Sagueta Nova reivindica el paper de les dones en la transmissió del patrimoni. Com explica la mateixa associació, l’espectacle és un homenatge «a totes les dones que han fet possible que hui poguem seguir gaudint del folklore valencià»: les informants que van conservar les melodies i els passos, les balladores anònimes, les dones pioneres que van obrir camins abans reservats als hòmens, i les mestres de ball que han transmés eixe llegat a les noves generacions. El cartell de l’acte és obra de Sergi Gómez i Juanjo Alcaide.
Diumenge, tot el poble balla al Passeig del Plàtano
L’endemà, diumenge 2 d’agost, la Federació de Folklore de la Comunitat Valenciana ha triat Biar per a celebrar el Dia de la Dansa Valenciana 2026 amb un sarau obert a tothom, a partir de les 19.30 hores, sota un lema que és tota una declaració: ‘Del poble, per al poble. Ballem!’. El Passeig del Plàtano no serà per a mirar: serà per a ballar. El format és el de tota la vida: un sarau, la festa de ball per excel·lència de la tradició valenciana, on no hi ha escenari ni distinció entre qui actua i qui mira. Rondalla en directe, jotes, fandangos i seguidilles, i una pista —el passeig sencer— on tenen lloc tant els balladors amb la mudança apresa com qui s’anima per primera vegada.
Sagueta Nova, amfitriona dels dos dies
L’organització del sarau de diumenge compta a casa amb la mateixa Sagueta Nova, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Biar i de l’Institut Valencià de Cultura. La cita convertirà Biar durant una vesprada en la capital del folklore valencià, amb balladors i rondalles arribats de tot el territori. El Dia de la Dansa Valenciana va nàixer per a posar en valor una tradició que, com les danses de tants pobles de Diània, ha passat de generació en generació sense necessitat de conservatoris: al carrer, a la fresca i en rogle. La millor manera de celebrar-ho, com diu el lema, és ballant, i a Biar, enguany, amb dos vesprades senceres per a fer-ho.
