La Vall de Gallinera estrena un Cinema a la Fresca de memòria històrica del 23 de juliol al 27 d’agost


Aquest esdeveniment s'està executant des de 23 juliol 2026 fins a 27 agost 2026. La propera ocurrència serà 23 de juliol de 2026 22:00

  • La Vall de Gallinera
  • Properes dates:

Cine a la Fresca Gallinera 2026

La Vall de Gallinera estrena este estiu un nou format del seu tradicional Cinema a la Fresca, centrat en la memòria històrica, el patrimoni i la cultura local. El cicle recorrerà els diferents nuclis del municipi entre el 23 de juliol i el 27 d’agost, aprofitant les festes patronals de cada poble.

És estiu i, a la Vall de Gallinera, encara hi ha poques coses que agermanen tant com una cadira plegable, un llençol fent de pantalla i la fresca de la nit fent d’aire condicionat. Enguany, però, el consistori ha decidit que les vetlades de cine popular també serviran per a mirar cap arrere: cap a la Guerra Civil, cap a la Transició, cap a les biografies que el poble havia anat oblidant pel camí. És la primera vegada que l’Ajuntament organitza un cicle sencer d’audiovisuals «reivindicatius» pensat, expliquen des del consistori, per fomentar el pensament crític entre la població i «combatre el feixisme, els estigmes socials i tot allò que comporta la vulneració dels drets de les persones».

Benirrama i Benitaia obrin el cicle amb dos films de denúncia

El tret d’eixida serà el 23 de juliol a Benirrama, amb la projecció de «Molt lluny», organitzada per la MACMA: Mario Casas es posa en la pell d’un ultra de futbol que intenta descobrir la seua identitat sexual, en un dels debuts catalans més sensibles i aclamats de la temporada. Sis dies després, el 29 de juliol, li tocarà el torn a Benitaia amb «La mort de Guillem», el film que reconstrueix l’assassinat de Guillem Agulló a mans d’un grup de neonazis el 1993. La projecció coincideix amb la recent restauració del centre social de Benissivà-Benitaia, rebatejat com a Centre Social Guillem Agulló.

Anita Giner, la valenciana del cinema mut que va morir a Benialí

El 4 d’agost, Benialí acollirà la sessió més singular del cicle: la projecció de «Moros y Cristianos», que enguany complix cent anys, comptarà amb l’actuació en directe del pianista Arcadi Valiente acompanyant les imatges mudes. La pel·lícula servix també per a reivindicar la figura d’Anita Giner, actriu valenciana de cinema mut nascuda a Vilallonga i que va tancar la seua vida al nucli de Benialí, la biografia de la qual ha publicat enguany l’Ajuntament de la Vall de Gallinera.

De l’emigració a Amèrica a la lluita antifeixista

El cicle continuarà el 13 d’agost a Alpatró amb «Del Montgó a Manhattan. 100 anys de somni americà», el treball de recerca de Juli Esteve (INFOTV) sobre l’emigració valenciana als Estats Units i el Canadà arran de la fil·loxera, la misèria i el caciquisme. El 19 d’agost, la Carroja projectarà «El Kapo», documental sobre la vida de César Orquín Serra, l’anarquista que, segons l’organització, va salvar 300 persones a Mauthausen i que tenia vinculació amb la Vall de Gallinera.

L’amistat que trenca prejudicis i la cloenda antifeixista

El 25 d’agost, Llombai acollirà «L’àvia i el foraster», comèdia valenciana sobre l’amistat entre una anciana i un immigrant pakistanès units per la costura, amb la participació del director pegolí Sergi Miralles. El cicle es tancarà el 27 d’agost a Benissili amb «La invasió dels bàrbars», pel·lícula de memòria històrica i «profund al·legat antifeixista» produïda a terres valencianes, que entrellaça la Guerra Civil amb l’actualitat de les fosses del franquisme.

El cantautor Andreu Valor ja va dedicar una cançó a Guillem Agulló coincidint amb l’estrena d’este mateix documental.

Totes les sessions, poble a poble

  • Dijous 23 de juliol — Benirrama — «Molt lluny» (MACMA)
  • Dimecres 29 de juliol, 22.00 h — Benitaia — «La mort de Guillem»
  • Dimarts 4 d’agost, 22.00 h — Benialí — «Moros y Cristianos» (cinema mut, amb piano en directe d’Arcadi Valiente)
  • Dijous 13 d’agost, 22.00 h — Alpatró — «Del Montgó a Manhattan. 100 anys de somni americà»
  • Dimecres 19 d’agost, 22.00 h — la Carroja — «El Kapo»
  • Dimarts 25 d’agost, 22.00 h — Llombai — «L’àvia i el foraster»
  • Dijous 27 d’agost, 22.00 h — Benissili — «La invasió dels bàrbars»

Autor

FER UN COMENTARI

Fes el comentari!
Introdueix el teu nom

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.