Els “Balls del Jesús” és una tradició recuperada l’any 2017 a Biar, després de 100 anys.
Biar celebra, el pròxim dissabte 7 de gener, els “Balls del Jesús“, una tradició que es recuperà l’any 2017 després d’un segle perduda.
Enguany, com a novetat als Balls del Jesús, s’ha decidit obrir la participació al públic, per tal de fer la festa més popular. La dansa dels Balls del Jesús consta de tres parts: l’eixida dels Caps de Dansa, anomenada Volteta de la Reina, les danses pròpiament dites i la part final o Volteta del Rosari. Durant el principi i final de la festa, el ball està reservat a les parelles vestides amb indumentària pròpia de la dansa. En canvi, durant la part central tothom podrà ballar, també parelles que vagen amb roba de carrer i que espontàniament vulguen ballar darrere de les saguetes.
Els Balls del Jesús
Els Balls del Jesús són una festa que, almenys des del segle XVIII, es realitzava a Biar en el període que va de Cap d’Any a Reis. El seu nom prové de la festa religiosa del Dolç Nom de Jesús, que se celebrava el dia de Cap d’Any. En eixos dies, s’organitzaven danses a la plaça, en què participaven diverses colles de fadrins anomenades saguetes, encapçalades per una parella de reis. Cada dia de danses el protagonisme queia sobre uns reis i la seua sagueta. Els reis eren els encarregats d’obrir la dansa amb la Volteta de la Reina, que era la part més cerimoniosa dels Balls del Jesús. En aquesta part, el rei abocava sobre el cap de la reina una pluja de confitura. A continuació, s’unien els virreis i la resta de la sagueta. Després de fer una volta a la plaça, se sumaven la resta de saguetes, que ballaven les danses amb moviments més animats. Els balls acabaven amb la Volteta del Rosari, en què els balladors es llevaven el barret calanyés i amb ell a les mans, dansaven amb moviments pausats. Els balladors anaven abillats a l’antiga: elles amb guardapeus, gipó i mocador de Manila; ells amb calçó curt, jupa, capa i barret adornat amb flors.
El dia de Reis, els balladors canviaven d’indumentària i el lloc de la festa es traslladava a la plaça del Raval. Allà es feia la Pastorà, en què fadrins i fadrines ballaven danses de pastors. A més a més, cada rei convidava a la seua sagueta i al públic a una gaspatxà.
A finals dels anys huitanta, va haver-hi un intent de recuperar la Volteta de la Reina, però fora del seu lloc en el calendari. En aquell moment es desconeixien molts elements de la festa, per la qual cosa va quedar incompleta i no va quallar. Cal agrair l’esforç que va fer aquell col·lectiu de persones entusiastes, ja que aquella experiència va permetre que els Balls del Jesús no caigueren en l’oblit.
PROGRAMA BALLS DEL JESÚS 2023
DIVENDRES, 6 DE GENER – Versada
A les 21 hores- VERSADA als reis (començament a la Plaça del Raval).
DISSABTE, 7 DE GENER – Festa dels Balls del Jesús.
A les 16:00 hores ARREPLEGA DE BALLADORES. Els balladors es reuniran a casa de la reina i a continuació aniran a arreplegar a les balladores a les seues cases. Durant aquest acte seran acompanyats per la Colla de Dolçaines i Tabals “La Bassa la Vila” de Biar.
A les 17:00 hores BALLS DEL JESÚS, a la plaça de la Constitució. La parella de reis es disposarà al centre de la plaça per encetar la Volteta de la Reina. A continuació, s’uniran els virreis i la sagueta dels fadrins, que també ballaran la Volteta de la Reina. Seguidament, s’incorporarà la sagueta dels adults i tots junts ballaran les danses. Els balls conclouran amb la Volteta del Rosari. Al remat, totes les parelles s’adreçaran a la Sala de la Vila, on seran obsequiades amb un refresc.