La Colla Mal Passet anuncia els Moros i Cristians de Cocentaina al ritme de dolçaina i tabal

Visita la web de Caramella, revista de música i cultura popular

 

A Cocentaina, les formacions musicals del poble anuncien els dies grans al ritme de la millor música festera. La Colla de Dolçaines i Tabals “Mal Passet” de Cocentaina foren els encarregats d’iniciar el cicle de concerts al Palau Comtal de la localitat. Amb el concert d’ahir, celebraren setze edicions d’aquesta emblemàtica cita dedicada a la música de Moros i Cristians.

A la XVI edició del concert de festes, que anualment ofereix la Colla Mal Passet de Cocentaina, es barrejaren de nou els sons de les noves i avantguardistes peces arranjades per a dolçaines i tabals amb les melodies insígnia de la música festera. La cita fou a benefici del projecte de caritat del centenari del Miracle de la Mare de Déu.

Sota la batuta de Francisco Valor Llorens, el concert s’inicià amb la peça “Alimara”, de José Rafael Pascual-Vilaplana. El so de les dolçaines omplí, literalment, cada racó del Palau Comtal. A continuació, la colla donà la benvinguda a dues noves integrants que passen a formar part del Mal Passet: Ana Guillem i Cristina Martí. Tot seguit, la música continuà amb la representació del pasdoble “Sant i Faener”, de Francisco Valor Llorens, un encàrrec de la colla “El Rebuig”. Sens dubte, es tractava d’una peça molt emotiva, que trencava els esquemes dels pasdobles tradicionals. Seguidament, sonà la marxa cristiana “Palafox”, de José Rafael Pascual-Vilaplana, una peça que tracta de reflectir totes les possibilitats sonores de la dolçaina que ens transporten al context medieval.

XVI Concert de Festes Mal Passet

La primera part continuà amb les peces “Rebombori”, marxa cristiana de Josep Vicent Egea Insa, una de les obres més innovadores harmònicament i rítminca fetes per a colla de dolçaines i tabals, i “Benarrai”, marxa mora de Vicente Gabriel Casanova Martínez que recorda una antiga alqueria localitzada a Ontinyent.

Després d’un breu descans, la segona part s’inicià enèrgica i captivant amb el ballet cristià d‘Àngel Lluís Ferrando Morales “Seduït per la cort”. Sens dubte, la composició encisà i seduí al públic amb Begonya Sancho com a solista al Flautí, i els dolçainers del Mal Passet Pau Anduix i Vicent Agulló. La música continuà amb l’estrena absoluta d’“Ethan”, un pasdoble que comptà amb la presència del seu compositor, Antoni Lloret Nogueroles. També, però, del petit Izan, a qui està dedicada la peça.

El concert continuà amb la fanfàrria cristiana “Signifer Archeus”, signada i dirigida pel director del Mal Passet, Francisco Valor Llorens. A continuació, el pati d’armes del Palau Comtal es transformà per un moment en l’escenari de la mítica sèrie Joc de Trons. “The King’s Arrival”, arranjada per a l’ocasió i dirigida per Luis Seguí, evocava la melodia principal i característica d’aquesta ficció tan coneguda.

El concert de festes aplegava a la seua fi, però no sense abans sonar dues peces més dedicades als bàndols moro i cristià. “Qirbilyân”, de José Rafael Pascual-Vilaplana evocava la solemnitat de la mitja lluna; “Thor”, de Saül Gómez i Soler feu referència al déu homònim del tro de la mitologia nòrdica. No debades, la peça tracta de representar els diferents procesos d’una tronada mitjançant el so de les dolçaines i dels metalls.

El XVIé Concert de Festes, que comptà amb la participació d’un brillant grup de metalls, va finalitzar amb el públic dempeus i cantant l’himne de festes Visca la Festa de Josep Insa i Gerard Mur, arranjat per a dolçaina i tabals pel mestre Hipòlit Agulló.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada